Thursday 7 May 2009

उस रात का गिला क्या करे जब हम तुम साथ न थे

उस रात का गिला क्या करे जब हम तुम साथ न थे ,
उस पल की याद क्या जब हाथों में हाथ न थे ;
चाँद की चांदनी में भी कहाँ अब वो बात है ,
सूरज की रोशनी में भी अँधेरे की छाप है ;
क्या कहे दिल की हालत ए मेरी जिंदगी ,
जब से तुम बिचडे हो बहकता सावन भी उदास है ;

Wednesday 6 May 2009

कुछ तो कहो, कुछ तो लिखो ;

कुछ तो कहो, कुछ तो लिखो ;
सजाई है जब एक महफ़िल ,
महफ़िल में कभी तो खिलो ;
क्यूँ चुप हो ,क्या बात है,
क्यूँ मुद्दे नहीं मिलते ;
जीवन का हर पल एक बात है ,
क्यूँ बात नहीं करते ;
चुप रहने से कुछ हासिल नहीं होता ,
बिना अपनी बात कहे,
समाज के बदलाव में शामिल नहीं होता ;
गर चीजें बदलनी है बेहतरी के लिए ,
खुल के कहो बात अपनी ,
देश की तरक्की के लिए /

The caste system

In the Jatakas Brahmins are mentioned as traders, hunters and trappers. R P Masani quotes the case of a Kshatriya prince, Kusa, mentioned in one of the Jataka tales, who became an apprentice in turn to a potter, a basket maker, a florist and a cook. Conversely, from even the Vedic days there have been innumerable instances of men born in the lowest rank of caste-society taking to professions which in theory were the monopoly of the other castes. Even the Mauryas royal family came from among the Sudras.” Swami Chidanand Saraswatiji ( ? ) of the India Heritage Research Foundation defines: "The Caste system as you see it today is not was originally simply a division of labor based on personal, talents tendencies and abilities. It was never supposed to divide people. Rather, it was supposed to unite people so that everyone was simultaneously working to the best of his/her ability for the greater service of all. In the scriptures, when the system of dividing society into four groups was explained, the word used is “Varna.” Varna means “class” not “caste.” Caste is actually “Jati” and it is an incorrect translation of the word “varna.” When the Portuguese colonized parts of India, they mistakenly translated “varna vyavasthaa” as “caste system” and the mistake has stayed since then.

Monday 4 May 2009

लौटा है आज वो घर बरसों बाद

लौटा है आज वो घर बरसों बाद ,
हर साल दो साल बाद ,
वो घर आता जरूर था ;
पर लौटा है घर आज वो बरसों बाद /
ख़त या इ मेल तो अपनो को करता था ;
पर वो बस खोखले शब्दों का मायाजाल है मात्र /
उसने अपने फ्लैट में गमले सजाएँ हैं ;
कई छुट्टियाँ शहर के आस पास के पहाडों ,औ पर्यटन स्थल पे बिताएं हैं/
कहाँ पाया उसने गाँव की मिट्टी का अपनापन !
शहर की पार्टियों पर ,नेटवर्क की साइटों पर ,सैकडों मित्र, मैत्रिणी है उसकी ,
कहाँ पाया उसने ;बचपन के दोस्तों की निश्छलता ,अपनापन ;
कैसे पाए अपने वो मचले दिन ?
बचपन की लड़ाई ,वो कसक , उतावलापन ;
लौटा है आज वो घर बरसों बाद /
कभी फ़ोन ,कभी मोबाइल पे बात कर लिया करता था अपनो से ,
पर कहाँ पाए वो उष्मा दादी की गोद का ,
मामा की सोच का ,
चाचा की डांट का ,
पडोसी के दुलार का ;
माँ की ममता का ,
पिता की कडाई का ,
दादा की रजाई का /
बड़ा आदमी बन गया है अब वो ,
प्यार को कितना तरस गया है वो ;
लौटा है आज वो घर बरसों बाद /
बिस्तर माँ को जकडे पड़ा है ;
पिता की आखों में खालीपन सा छुपा है ;
बचपन का दोस्ताना ,अपनो का याराना कहीं खो सा गया है /
भाई भाभी विस्मित है ,किस ढंग से पेश आयें ;
सब चाहते तो है अपनापन और हक दिखलायें ;
झूठा दिखावा और भावों का ओथालापन ;
उसका खुद का और अपनो का ;
दोनों को व्यथित किये है ;
इतने सालों को कैसे जोड़े ,
ये प्रश्न भ्रमित किये है /
सालों की अपनी सफलता में ,
बीबी के चाह में ;
बच्चों को पालने में ,
शहर की चमक में ,
भविष्य को निखारने में ;
अपने सुख ,झूठे  दिखावे और विलासों के साये में ;
बिता डाले ;कितने ही सावन , होली दिवाली ;
शहरों की दीवालों में ;
पर लौटा है आज वो घर बरसों बाद /
आज बीबी का तन शिथिल , मन का वो नही जानता ;
बच्चे अपनी जिंदगी में मस्त ;
समाज और दोस्तों में वाह  वाही है ;
ह्रदय खाली सिर्फ खाली है/
ये उसकी अपनी जिंदगी का खोखलापन,
डरावने सपने सा सामने खडा है ;
और आज उसके सामने practical बनने का  attitude ;
यछ प्रश्न सा सिने में जड़ा है /
लौटा है आज वो घर बरसों बाद /

मै उससे अपने रिश्ते के वजूद को कैसे झुठलायुं

मै उससे अपने रिश्ते के वजूद को कैसे झुठलायुं ;
इस रिश्ते की हकीकत को खुद को कैसे समझायुं
/ बरसों से मिला नहीं है ,
पर कैसे कह दूँ रिश्ता नहीं है
?हर अहसास से इंकार है तुझको ;
ऐसा कोई पल नहीं, जब तू याद नहीं मुझको /
मेरी हर गम या ख़ुशी का , तुझे ध्यान है रहता
;कभी इतने दूर न हो जाये की पास न आ सके ;
इस पहलू ने एक अनजाने धागे से हमें बांध के रक्खा ;
इतने पास न आ जाये की दुरी में हो मुश्किल ;
इस डर ने हमें अनजान सा रक्खा /
मै उससे अपने रिश्ते के वजूद को कैसे झुठलायुं ;
इस रिश्ते की हकीकत को खुद को कैसे समझायुं /

Sunday 3 May 2009

आज नया क्या दूँ मै किसको

आज नया क्या दूँ मैं किसको ?
प्यार किया था एक सपने से ;
जो कसी ने तोड़ दिया ;
स्नेह दिया था जिस अपने को ;
उसने मुह मोड़ लिया ;
आज नया क्या दू मै किसको ?
विसवास किया था जीवन का जिसपे ;
उसको अपना ही हित प्यारा है ;
याद किया है जिसको हर पल ;
उसका ह्रदय पराया है ;
आज नया क्या दूँ मैं किसको ?

आज का नौजवान

आज का नौजवान
सीना तान के खडा है ,उंचाईयों की तरफ बड़ा है ;
आत्म विस्वास से भरा है,
आज का नौजवान /
मंजिले उसकी धाती है , असंभव की बात नहीं भाती है ;
तेजस्विता से ओतप्रोत है ,धर्म से सचेत है ;
सीमाओं में बन्धता नहीं, कठिनाईयों से रुकता नही ;
अपनी गरिमा जानता है ,स्वतंत्रता की सीमा पहचानता है ;
आज का नौजवान /

Saturday 2 May 2009

The caste system

Lord Krishna as saying, in response to the question— "How is Varna (social order) determined?"

"Birth is not the cause, my friend; it is virtues which are the cause of auspiciousness. Even a chandala (lower caste) observing the vow is considered a Brahman by the gods."

“The four fold division of castes’ “was created by me according to the apportionment of qualities and duties.” “Not birth, not sacrament, not learning, make one dvija (twice-born), but righteous conduct alone causes it.” “Be he a Sudra or a member of any other class, says the Lord in the same epic, “he that serves as a raft on a raftless current , or helps to ford the unfordable, deserves respect in everyway.”


Sardar Kavalam Madhava Panikkar (1896-1963) Indian scholar, journalist, historian from Kerala, administrator, diplomat, Minister in Patiala Bikaner and Ambassador to China, Egypt and France. Author of several books, including Asia and Western Dominance, India Through the ages and India and the Indian Ocean.

He says:

“The fact is that the four-fold caste is merely a theoretical division of society to which tribes, clans and family groups are affiliated. It is a sociological fiction. The earliest available literature gives instances of Brahmins carrying on the professions of medicine, arms and administration."

Friday 1 May 2009

अभ्यर्थना में तेरे निकाल दिए बरसों

अभ्यर्थना में तेरे निकाल दिए बरसों ;
तेरी अनिश्चितता का क्या कहें ,कभी तो खुल के बरसो /
हर बार कुछ आस दे के सिमट जाते हो ;
खुशी के कुछ लम्हे, पर लम्बा बनवास दिए जाते हो /
मजबूरियों से किसी के नावाकिफ नहीं है कोई ;
पर दिल को हर बार उदास किये जाते हो /
भावनावों का ;दुनिया की रीती से ,लोंगों की बुद्धिमत्ता की सीख से;
कब याराना रहा है यार मेरे ?
फिर क्यूँ भावों को हर बार, पराजय का अहसास दिए जाते हो ?

The caste system

We are Brahmin not on account of birth or the performance of rites, not by study or family, but on account of our behavior. (na yonir napisamskaro nasrutam na ca santatih karanani dvijatvasya vrttam eva tu karanam.) ( sarvoyam brahmano loke vrttenaca vidhiyate vrttisthitasu sudropi brahmanatva, mouaccjato – Anusasanaparva.

Even if we are born Sudras. By good conduct we can raise ourselves to the highest status. (sudrayonau hi jatasya sadgunan upastisthatah vaisyatvam labhate brahmam ksatriyattvam tathaiva ca arjave vartamanasya brahmanyam abhijayate – Aranyaparva. )

Patanjali refers to Brahmin kings, and Manu to Sudra rulers. There were Brahmin soldiers in the time of Alexander, as there are today. Shankara held the view that members of all castes can read the sastras. Hindu acaryas denounced the spirit of caste separatism. Vajrasucikopanisad holds that many who were born of non-brahmin women had risen to the rank of Brahmin saints.

Author Beatrice Pitney Lamb has pointed out:

"Clearly the Indian way of assimilating foreigners - by allowing them to pursue their own customs within some niche of the caste system - has led to greater variety and tolerance within the country than exists in the United States, where immigrants have been assimilated through a school program emphasizing 100 per cent Americanization - and hence, implicitly, the rejection of inherited cultural roots."

Writing of this varna-ashrama-dharma, Auguste Comte (1798-1857) the great French sociologist, wrote in his book Système de philosophie positive or Positive Society:

“No institution has ever shown itself more adopted to honor, ability to various kinds than this polytheistic organization…In a social view, the virtues of the system are not less conspicuous. Politically, its chief attribute was stability…As to the influence on mortals, this system was favorable to personal morality, and yet more to domestic, for the spirit of caste was a mere extension of the family spirit….As to social morals, the system was evidently favorable to respect for age and homage to ancestors.” greatest poets and the most venerated saints such as Sura Dasa, Kabir, Tukaram, Thiruvalluvar and Ram Dasa; came from the humblest class of society." Caste system has been exploited against the Hindus, for the last two centuries by the British, Christian Missionaries, Secular historians, Communists, Muslims, Pre and Post-Independence Indian politicians and Journalists for their own endshe caste system was never a tenet of the Hindu faith.
"The universe is the outpouring of the majesty of God, the auspicious one, radiant love. Every face you see belongs to Him. He is present in everyone without exception." - says the Yajur Veda.

"The Lord (The Divine) is enshrined in the hearts of all." - says the Isha Upanishad 1 -1.

The Upanishads which are a pure, lofty, heady distillation of spiritual wisdom which come to us from the very dawn of time tell us:

"Reality (God) is our real Self, so that each of us is one with the power that created and sustains the universe."

In Sanskrit, Tat tvam asi, “You are That.”

"In the depths of meditation, sages (rishis)
Saw within themselves the Lord of Love,
Who dwells in the heart of every creature." says the Shvetashvatara Upanishad. 1 - 3.

The caste system

The caste system is based on the sound economic principle of division of labor which ensures efficiency of production. A person from his birth knew what profession he was to follow later on. So from the start, he devoted all his energy to the one profession of his forefathers. It was because of this reason that in every period of Indian history, there was no dearth of highly-skilled workers and scholars. Megasthenes, Hieun Tsang, Alberuni, Ibn Batuta, Babar and even the early Britishers were impressed by the talents and artistic skill of the Indians in every art and craft." (source: Ancient India - By V. D. Mahajan p. 166).While Marxists and other anti-Hindu intellectuals calling themselves Secularists never miss an opportunity to denounce it, the fact of the matter is that the Indian civilization survived nearly a thousand year onslaught of Islam. Several other ancient civilizations – like those of Iran (Zorastrian), the Byzantine Empire (Christian) and Central Asia (Buddhist) broke down under the same force over a much shortest period. This shows that they must have lacked a social order capable of protecting their societies. The so called ‘egalitarian’ Buddhist society lacked the social organization which enabled the Hindu society to survive. It was the same story in Egypt, Syria, and Turkey which were part of the Christian Byzamtine Empire. They lacked the strength and resilience of the Hindu society and succumbed to the Islamic invasion. According to V. A. Smith, most of the misunderstanding on the subject of caste system has arisen from the persistent mistranslation of Manu's term "Varna" as caste, whereas it should be rendered class or order or by some equivalent term. (source: Oxford History of India - By V. A. Smith Oxford Date of Publication: 1958).